Na čo si dať pozor pri kúpe ojazdeného auta
Chystáte sa kupovať ojazdené auto? Poradíme vám, na čo si dať pozor, aby ste nenaleteli.
Určite ste si už niekedy pozerali inzeráty ojazdených áut a našli niečo zaujímavé. Ak ste sa už rozhodli ísť si ho pozrieť aj naživo, máme tu pre vás pár rád, ktorých sa držať:
1.Doklady
Ako prvú vec si vždy skontrolujte doklady k autu, technický preukaz, či má doklady o absolvovaní technickej a emisnej kontroly, servisnú knižku, prípadne návodu na obsluhu ale aj potvrdenie o zaplatení povinného zmluvného poistenia.
Keď budete mať v ruke technický preukaz, zamerajte sa na údaje o vozidle.
Rok výroby – môžete ho nájsť napríklad na nášivke bezpečnostných pásov, prípadne na plastových dieloch alebo na sklách
VIN kód – podľa neho si môžete skontrolovať rok výroby. Musí súhlasiť s údajmi v osvedčení o evidencií vozidla
Servisná knižka – ak je úplná zistíte, s akými problémami sa predchádzajúci majiteľ stretol a či dodržiaval pravidelnosť servisu.
2.Vonkajšok auta
Medzery a ich pravidelnosť – ak sú medzery rozdielne veľké, mohlo byť auto pri nehode poškodené. Ak nemá auto jednotnú farbu, je to znakom, že mohli byť niektoré diely lakované znovu. Ak sa to objaví na jednom aute, mohlo byť búrané.
Pneumatiky – zákon hovorí o minimálnej hĺbke dezénu (1,6mm letné, 3mm zimné) no treba aj skontrolovať, či nie sú nerovnomerne opotrebené.
Nápravy – veľký pozor treba dávať, či nemajú kolesá iný odklon, čo by spôsobilo nerovnomerné opotrebenie pneumatík, prípadne na akékoľvek zvuky idúce od náprav.
Viečko od oleja – nemal by na ňom byť biely povlak, znamenalo by to, že sa do motora dostala voda z chladiaceho obehu.
3.Interiér vozidla
Vlhkosť – ak pri vstupe do vozidla zacítite smrad, treba zvýšiť pozornosť. Mohlo by to signalizovať zatekanie do vozidla po nesprávnej oprave.
Opotrebenie – opotrebenie sedačiek, radiacej páky a výplní dverí by malo byť adekvátne k veku vozidla
Bezpečnostné pásy – nemali by sa zasekávať a ani byť nijak poškodené
Kontrolky – po otočení kľúčom by sa mali zapnúť všetky kontrolky, no žiadna by nemala zostať svietiť
4.Skúšobná jazda
Keď sme si už pozreli auto zvonku i zvnútra, je čas vyskúšať si ho. Základom je, aby ste sa v ňom dobre cítili. Auto by malo mať pred skúšobnou jazdou studený motor. Motor by mal naštartovať bez škrípania, vŕzgania, prípadne iných nežiaducich zvukov(poškodený štartér...). Na rovnej ceste vyskúšame aj jazdu bez rúk, či auto neťahá do niektorej strany, čo by nasvedčovalo, v lepšom prípade zle nastavenú geometriu. Na ceste s dierami máme možnosť vyskúšať, ako sa podvozok správa, ako reaguje. V zákrutách treba vyskúšať, ako auto sedí, či nemá snahu ísť do šmyku. Po niekoľkých minútach jazdy by sa mal zohriať motor na 90°C. Túto hranicu by nemal prekročiť. Ak sa na voľnobehu ozývajú zvuky, ktoré po stlačení spojky prestanú, mohlo by sa jednať o opotrebované spojkové ložisko. Ak sa však začne auto chvieť a rozbeh je trhaný, jedná sa o opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník, čo nie je lacná záležitosť. Na menej frekventovanej ceste spravte test bŕzd. Brzdite najprv jemne, potom ostrejšie. Volant by sa nemal triasť ani točiť. Pri autách bez ABS by sa nemal brzdový pedál chvieť, inak by sa jednalo o pokrútené, alebo inak poškodené brzdy.
Obozretný treba byť aj pri autách s automatickou prevodovkou. Mnohí za jazdy vyradia rýchlosť. Vtedy sa prevodovka nemastí a ide na „sucho“. Pri dávaní prevodovky opäť do polohy D príde ráz, čo môže zanechať stopy aj na prevodovke. Taktiež pri autách s automatickou prevodovkou treba skontrolovať olej v prevodovke. Nesmie byť cítiť spáleninou, ani byť špinavý
Pri vozidlách s pohonom na všetky kolesá sa môže ozývať pukotanie pri jazde s vytočenými kolesami. Týmito zvukmi sa prejavuje poškodenie polosí. Ak začujete hučanie od kolies, mohlo by sa zasa jednať o opotrebované ložiská náprav.
Ak si nie ste istý, že sa dokážete zamerať na všetky tieto veci, odporúčame zobrať si so sebou nejakého automechanika alebo niekoho, kto s autami má skúsenosti.
foto: ilustračné zábery