Škoda, ako ju nepoznáte
Určite máte vo svojej blízkosti niekoho, kto kedysi vlastnil staré auto značky škoda. Avšak to neboli len škody 1000, 100, 120 a garde. Priblížime vám aj iné autá značky škoda, ktoré sa žiaľ do masovej výroby nedostali.
Škoda 935
Keď v roku 1934 prišla tatra so svojím aerodynamickým modelom 77, Škoda sa rozhodla zareagovať. Na tvar kvapky vytvorili v roku 1935 svoj prototyp, škodu 935. Bolo to pokrokové auto, ktoré bolo osadené benzínovým, vodou chladeným boxerom uloženým za zadnými sedačkami. Motor mal rozvod OHV a 2 karburátory. Z dvojlitrového motora získali výkon 40,5 kW pri 3500 otáčkach za minútu. O prenos výkonu od motora ku kolesám sa starala francúzska štvorstupňová elektromagnetická prevodovka značky Cotal. V tomto Tatru predbehli. Vznikli asi 2 funkčné automobily a 3 motory. S tatrou však mal, okrem tvaru, aj mnoho iných totožných vecí. Obe mali nezávislé zavesenie kolies s kyvadlovými polnápravami. Brzdový systém bol hydraulický a jednookruhový. Škoda sa držala svojho starého výrobného procesu. Vyrobili si drevený rám, na ktorý pripevnili plechy.
Škoda 720
Tento prototyp bol vyvíjaný v rokoch 1967 až 1972, no do výroby sa nikdy nedostal. Bol to jeden z prototypov, ktorý mal motor uložený vpredu a pozdĺžne, no zadný náhon. Motory mali byť nové s rozvodom OHC. Testovali viacero objemov od 1,2 (48,5 kW; 66k) až po 1,8l (68kW; 92k), ktoré mohli dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 180 km/h. V roku 1973 vedenie rozhodlo, v ktorých prevedeniach sa bude škoda 720 vyrábať a stanovili ich ceny. Pochovali ju však financie. Škoda nemala dostatok prostriedkov, aby spustili výrobu, hoci do modelu 720 investovali už mnoho.
O dizajn tejto škodovky sa nestarali Česi. Najali si talianské štúdio Italdesign pod vedením Girgetta Giugiara, ktorý sa stal známym vďaka autám, ako DeLorean DMC, Audi 80 alebo Lancia Delta.
Škoda 1101 OHC
Škoda 1101 OHC, alebo aj typ 919 bol športový automobil, ktorého výrobou sa Škoda zaoberala v rokoch 1957 – 1960. Celkovo ich vyrobili 5 kusov. Karoséria modelu Spider bola vytvorená z laminátu a pre coupé z hliníka. Inžinieri z firmy Škoda sa rozhodli osadiť ho radovým štvortaktným, vodou chladeným benzínovým motorom vybaveným 2 karburátormi značky Jikov. Bol vyvinutý z motora, ktorý pochádzal zo škody 440 spartak. Jeho výkon bol 70 kW (95k) pri 7700 otáčkach za minútu. Tento výkon prechádzal 5 stupňovou prevodovkou, vďaka čomu mohol tento športiak dosahovať rýchlosť až 226 km/h. Jeho hmotnosť bola len 620 kilogramov.
Škoda 1100 GT
V ústave pre výskum motorových vozidiel (ÚVMV) sa v rokoch 1966 až 1970 zaoberali vývojom tohto modelu. Za základ mu stála škoda 110 vrátane pohonného systému s 1,1 litrovým motorom s výkonom 55 kW (75k). Ako aj na predchádzajúcom modeli, aj škoda 1100 GT mala laminátovú karosériu a vďaka nej aj nízku hmotnosť. Jeho maximálna rýchlosť atakovala 175 km/h. Vyrobených bolo žiaľ iba 6 kusov.
Škoda 110 Supersport
Alias typ 724 bol prototyp športového auta, ktoré vyvíjali v rokoch 1969 – 1971. V roku 1971 vyrobili prototyp, ktorý si v upravenej vizáži zahral aj hlavnú rolu vo filme Upír z Feratu. Jeho aerodynamická karoséria bola vyrobená zo sklolaminátu a vybavená vyklápacími svetlami. Motor, ako u väčšiny škodoviek bol uložený vzadu. Pochádzal zo škody 110L rallye 54kW (73 koní). Pri testoch bol namontovaný aj výkonnejší 1,2 l motor s výkonom 76,5 kW (104 koní). S ním dosahoval rýchlosť 211,5 km/h. Aj keď bol záujem o toto auto aj na autosalóne v Bruseli, do výroby sa nedostalo. V roku 1981 ho prelakovali na čierno a spravili pár úprav na karosérií kvôli už vyššie spomenutému filmu.
Škoda 1100 Sport
Tento pretekársky špeciál vyrobili v automobilke Škoda v roku 1949. Za základ mu stála Škoda 1101 Tudor. Vybavená bola hliníkovou dvojsedadlovou, otvorenou karosériou. Toto auto bolo priebežne upravované a motory v ňom sa pravidelne menili. Prvé motory, ktoré ešte neboli preplňované mala výkony 37 – 66 kW. Pri využití preplňovania stúpol až na v tej dobe závratných 132 kW. Maximálna rýchlosť dosahovala 210 km/h. Vyrobené boli 2 kusy.
Škoda 1100 supersport
Z modelu 1100 Sport sa rozhodli vytvoriť jednosedadlový monopost, ktorý tiež vychádzal z modelu Tudor. Mal novú hliníkovú karosériu, ktorá sa od modelu sport líšila. Montovali sa doň rovnaké motory, ako do sport. Výnimkou bol motor s objemom 1490 cm3.
Škoda mala vymyslené veľké množstvo áut, ktoré sa žiaľ do výroby nedostali. Ak by sa s ich výrobou začalo, mohla mať táto mladoboleslavská automobilka úplne iné meno v kruhoch motoristov.